Re: mdadm grow issue

On Sat, 6 Nov 2021 19:15:31 +0100 Geert Stappers <stappers@xxxxxxxxxxx> wrote:

> [...]
> Voor een disk heet dat "filesystem aan maken", commando daarvoor is
> mkfs(8).
>
> Een schuur kan uitgebouwd worden. Een stuk buitenmuur er uit, grotere
> buitenmuur er omheen en er een dak boven op.
>
> De "disk" is groter gemaakt.
>

> In het nieuwe stuk schuur zijn nog geen nieuwe magazijnstellingen geplaats.
>
> Bij de "disk" zijn er commando's als `resize2fs` en `xfs_growfs` nodig.
>

> Doe eerst
>   mount | grep /dev/md0
> in de output krijg je het type filesystem te zien.
> Stel dat het `ext2`, of `ext3` of `ext4` is,

Ik deed:

# resize2fs -p /dev/md0 4000718872.576K -z /root/md0Filesystem.backup
resize2fs 1.44.5 (15-Dec-2018)
Overwriting existing filesystem; this can be undone using the command:
    e2undo /root/md0Filesystem.backup /dev/md0
resize2fs: Invalid new size: 4000718872.576K
/root/md0Filesystem.backup: while force-closing undo file

Zoeken op "while force-closing undo file" om uit te vinden wat daarmee exact bedoelt wordt leverde niets op, geen resultaten.
Dus opnieuw met een nu vermoedelijk wel geldige omvang:

# resize2fs -p /dev/md0 4000718872K -z /root/md0Filesystem.backup
resize2fs 1.44.5 (15-Dec-2018)
Overwriting existing filesystem; this can be undone using the command:
    e2undo /root/md0Filesystem.backup /dev/md0
resize2fs: Undo file corrupt while trying to open /dev/md0
Couldn't find valid filesystem superblock.

Ik heb het gevoel dat ik een bug / verbeterpunt in resize2fs gevonden heb.
	Echter het lijkt nog te doen wat er van verwacht wordt.
/dev/md0 is nog gemount en ls geeft een verwacht resultaat.

Geprobeerd om de twee disken te ontkoppelen van de RAID en dan met fsck checken hoe het met het filesystem is.
Dat ging voor de eerste --set-faulty, --remove, bij de tweede kreeg ik
  # mdadm --set-faulty /dev/md0 /dev/sdb
  mdadm: set device faulty failed for /dev/sdb:  Device or resource busy
Geen fsck op de eeste gedaan en die weer toegevoegd aan de raid die nu aan het rebuilden is.

P.S. Ik wil meehelpen om het Enosig serverpark te verbeteren