Re: [NLUUG Leden] Belastingformulieren

On Tue, Mar 29, 2005 at 11:16:37PM +0200, Joost van Baal wrote:

> <snip>
>
> Volgens mij is het probleem dat Nederlandse softwareontwikkelaars geen
> brood zien in de Open Source en/of Unix markt.  Op zich geeft de
> belastingdienst wel specificaties vrij; zie
> http://www.belastingdienst.nl/software/ .  Maar voor zover ik weet heeft
> niemand nog aangiftesoftware voor burgers die werken met Unix-achtigen
> geschreven.

Er zijn twee mogelijkheden voor de verplichte aangifte:
- aangifte vanuit commerciele pakketten.
- aangifte d.m.v. de basisvoorzieningen van de belastingdienst.
De minister had in 2003 beloofd de basisvoorzieningen
platformonafhankelijk te maken.

Voor de BTW is er een nette platformonafhankelijke WEB oplossing.
De rest is 100% afhankelijk van Adobe Acrobat 7 die alleen ondersteund
wordt op de laatste Windows en de laatste Mac OS-X versies.

Het zou volgens mij een goede zet zijn als de belastingdienst een
Open Source (BSD license?) basisimplementatie van hun eigen eisen
beschikbaar zou stellen en onderhouden, en daarbij gebruik zou
maken van vrij verkrijgbare hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld
PHP voor de logica, HTTP voor de gebruikersinterface en XML voor
een opslagformaat van (tussen)resultaten.
Bij deze beperkte complexiteit (het Vennootschapsbelastingfurmulier
2003 had ca. 300 velden waarvan pakweg de helft ja/nee, moet zoiets
toch niet al te ingewikkeld zijn.
Het is niet ongebruikelijk om bij een specificatie een
voorbeeldimplementatie mee te geven.
Deze voorbeeldimplementatie had de belastingdienst dan kunnen
gebruiken voor een eigen WEB based implementatie, zoals voor de
BTW aangifte.
De belastingdienst heeft echter gekozen voor een basisimplementatie
in een gesloten Acrobat 7 formulier.

De verplichting voor electronische aangifte is 1 januari ingegaan,
de belofte van platformonafhankelijkheid is uit 2003.

Het verhaal van de minister is te vinden met google door te zoeken
op: "Antwoorden op kamervragen over closed source software"

mvgr,
Chel van Gennip