[nluug@xxxxxxxxxxxx: [NLUUG Leden] Belastingformulieren]

Hoi,

Omdat ook op de Enosig-lijst is gesproken over problemen met de
belasting-dienst interfaces, deze forward.

--- Begin Message ---
Zoals sommigen hier misschien weten, ben ik een voorstander van kleine
overzichtelijke Unix/Linux implementaties.
Een beetje een hekel aan kakelverse pakketten van 100M met een lijst
requirements die alles wat de laatste twee maanden uitgebracht is bevatten.

Ik heb daarom een discussie met de belastingdienst over hun nieuwe
formuliertjes.

Op 15 maart schreef minister Wijn aan de kamer:
> de formulieren voor de aangifte Inkomstenbelasting en voor de
> aangifte Vennootschapsbelasting zijn gebaseerd op de industriestandaard PDF

Dit is onjuist. Er is een open, gepubliceerde en implementeerbare
PDF standaard. Dat is een industriestandaard. Daarnaast heeft
Adobe eigen, gepatenteerde en/of anderszins beschermde uitbreidingen
op deze standaard in haar Acrobat readers en generatoren.

Een indruk van de "standaard" krijgt u uit het volgende voorbeeld:
Op 17 juli 2001 werd de Rus Dmitry Sklyarov tijdens een bezoek aan een
conferentie in de VS gearresteerd,wegens vermeende inbreuk op wetten die
in de VS het intellectueel eigendom regelen. De vermeende inbreuk zou hebben
plaatgevonden in Moskou, de aangifte was gedaan door Adobe. Nadat
Sklyarov 5 maanden in detentie had doorgebracht werd de zaak geseponeerd.

Het doen van aangifte vennootsschapsbelasting is afhankelijk van dit
intellectuele eigendom van Adobe.

> De geschikte Linux readers zijn, anders dan de bedoeling was, niet per 1
> januari 2005 ter beschikking gekomen, maar zij komen wel op 15 maart 2005
> ter beschikking.

Er schijnt inderdaad een beta versie te zijn die werkt op sommige Linux
systemen. Adobe vermeldt als systeemeisen voor Acrobatreader 7 nog steeds:
  Microsoft® Windows 2000 met Service Pack 2, Windows XP Professional of
  Home Edition of Windows XP Tablet PC Edition
of
  Mac OS X versie 10.2.8 of 10.3

De beta versie voor Linux werkt in ieder geval niet met RedHat Advanced
Server 2.

Vanochtend werd ik door de belastingdienst teruggebeld over mijn klacht.
De binnen 2 dagen was inmiddels wel uitgelopen tot meer dan twee weken.
Ik had de indruk dat men de problemen een beetje begint te begrijpen.
Ik heb bovenstaand relaas tijdens het gesprek nog even in 10 seconden
geverifieerd en uitgelegd. Verder duidelijk gemaakt dat ik het niet
zo netjes zou vinden als de belastingdienst mij vreemde update- of
zelfs aankoopverplichtingen zou opleggen.
Ook nog even een opmerking gemaakt dat het niet netjes van Wijn was
om zo te jokken in de kamer, en dat de omschrijving "verkeerd geinformeerd"
een beetje vreemd is voor iets dat in 10 seconden te verifieren is.

Het was natuurlijk een goed moment om de voordelen van Open Standaarden
nog eens duidelijk uit te leggen. Ik heb ze ook complimenten gemaakt
over hun nette BTW implementatie (server based web oplossing met als uitvoer
ook een PDF file die goed door XPDF begrepen wordt).

Ik had de indruk dat de belastingdienst niet zo gelukkig was met de hele
situatie, zij zoeken driftig naar oplossingen. Men beloofde mij binnenkort
weer terug te bellen.

mvgr.
Chel van Gennip

--- End Message ---