Re: Is het gratis? Dan is het niet legaal

Lionel Elie Mamane wrote:
> Artikel met *erg* misleidend titel in de Volkskrant:
>  http://www.volkskrant.nl/multimedia/article1120882.ece/Is_het_gratis_Dan_is_het_niet_legaal

In het artikel staat onder meer:

	‘Software downloaden is altijd illegaal’, zegt Tim Kuik,
	directeur van Brein. ‘Helaas heeft de overheid een onderscheid
	gemaakt en mag downloaden van films en muziek wel.’ Maar het mag
	geen commercieel oogmerk hebben. En dat is het meteen als iemand
	‘aankoopvervangend downloadt’ – dat is als je bijvoorbeeld een
	dvd, die je van plan was te kopen, niet aanschaft, omdat je hem
	al hebt opgehaald. ‘De makke is’, zegt Kuik, ‘dat dit natuurlijk
	niet te bewijzen is.’

Software downloaden mag inderdaad niet. Ik vraag me echter af of
aankoopvervangend downloaden inderdaad een commercieel oogmerk inhoud.

Verder beweert hij dat wat FTD doet zonder meer strafbaar is. Ik ben
daar zeker nog niet van overtuigd (ook al omdat ik niet precies weet hoe
FTD werkt), maar vind het zeker interessant...

Bedankt voor de link,

Jan Willem

<<inline: application/pgp-signature>>