Re: andernieuws.net

Dag,

Ik was een paar dagen offline en moest eerst even abonneren op deze lijst,
vandaar de vertraging in de reactie.

Jama: in ieder geval bedankt voor het Cctje :)
Erg jammer alleen dat je zo negatief oordeelt over AnderNieuws.Net, op
grond van niet gecheckte veronderstellingen.

Eerst schreef Joost van Baal:

> Ik kwam dit tegen:
> andernieuws.net, een door Boyd Noorda e.a. gerund "platform voor
> samenwerking en 'zelfhulp-initiatief' voor iedereen die betrokken is bij
> de onafhankelijke media" zoekt computerhobbyisten, Linux gebruikers en
> 'open source' programmeurs die op vrijwillige basis willen bouwen aan
> onafhankelijke media.
>
> Zie http://andernieuws.net/technici/ .

Leuk dat je het hier aankaartte, Enosig lijkt me inderdaad een club die
zou kunnen helpen.
Overigens valt er nog weinig te 'runnen', het staat allemaal nog in de
kinderschoenen. Men staat in de rij om de geplande faciliteiten en
netwerken te gebruiken, maar juist voor de implementatie daarvan ontbreekt
het dus aan met name programmeurs.

Vervolgens schreef Jama:

> <rant>
> De mensen van andernieuws.net hebben zeker nog nooit gehoord van een
> Wiki,

Jawel hoor, we hebben zelfs een wiki om samen aan documenten te werken.
Wordt alleen niet veel gebruikt :-(

> laat staan Wikinews.org (kijkend naar
> http://andernieuws.net/medialinks/, die sinds 10/2/2005 niet meer is
> ge-update).

Een linkpagina is wat anders dan een hot-nieuws-pagina en op een gegeven
moment vind je weinig aanvullingen meer.
nl.wikinews.org is sinds 28 januari 2005 online en er zit hier niet iemand
dagelijks te zoeken naar nieuwssites, dus die kenden we inderdaad nog
niet. Bedankt voor de aanvulling :)

Overigens (niet persoonlijk opvatten) valt me wel op dat men in
'technische kring' vaak de mond vol heeft over wiki. Het 'democratisch
gehalte' van vele wiki's is natuurlijk dik voor elkaar, maar het ontbreekt
vaak nog aan een praktische implementatie waar ook 'gewone gebruikers' wat
aan hebben. nl.wikinews.org is daarvan een voorbeeld, er moet nog veel aan
gebeuren om het echt bruikbaar te maken. Op dit moment kun je bijv. nog
niet eens een simpel lijstje met recente berichten oproepen, behalve de
paar onderwerpen op de home page. Ik vrees dat ook hier gebrek aan
technici/programmeurs/ontwerpers de makke is.

> Tientallen nieuws-groepen
> (http://www.sociamedia.nl/datacom/ann.html), een mager nieuws archief.

Dit is geen nieuwsarchief, maar archiefinformatie over een pakket
nieuwsgroepen. Het is geen initiatief van het huidige AnderNieuws.Net,
maar een soort voorloper, die we graag nieuw leven in zouden blazen. (Zo
onduidelijk is de tekst toch niet?)
Ook dit pakket nieuwsgroepen was aanvankelijk populair bij de toen (1991)
nog zeer kleine club mediamakers die al datacommunicatie gebruikten, maar
kon niet doorbreken, wederom door technische problemen, c.q. gebrek aan
mensen daarvoor.

> Waarom gaan ze niet Indymedia (http://nl.indymedia.org) en/of Wikinews
> (http://nl.wikinews.org) helpen? NIH / NHU syndroom?

Ondergetekende en een aantal andere initiatiefnemers van AnderNieuws.Net
zijn ook mede-oprichter van Indymedia.nl en publiceren daar regelmatig :)
Nl.wikinews.org kenden we simpleweg nog niet en zij hebben zich ook niet
bij AnderNieuws.Net gemeld.

-> Ik denk dat hier ook een groot misverstand bovendrijft: AnderNieuws.Net
   is zelf helemaal geen medium en betekent ook geen enkele concurrentie
   voor bijv. Indymedia. Integendeel, AnderNieuws.Net is bedoeld om
   bestaande onafhankelijke media en mediamakers te faciliteren en beter
   zichtbaar te maken.

> Voor het creeren van "mediawerkplekken", kunnen ze volgens mij ook
> beter hun energie focussen op het stimuleren Wifi netwerken in en om de
> steden. Of is dit soort cretologie goed voor de
> ik-wil-graag-een-subsidie wens?

'Mediawerkplekken' is nu juist het enige projekt waar we al mee van start
konden, omdat daarvoor geen geld of speciale techniek nodig is, alleen
vrijwilligerswerk :)

Van ons verwachten dat wij werk steken in Wifi netwerken is voorlopig een
brug te ver, ook daarvoor zijn juist technici (en geld) nodig.
Bovendien moeten we proriteiten stellen. Ligt in deze kring vast anders,
maar de gemiddelde 'mediavrijwilliger' heeft nog geen laptop met wifi en
zal eerder investeren in bijv. een digitale camera of MP3-recorder.
Wel hebben we hier bijv. een 'uitleen-Linuxdoos' staan, om ad-hoc op
lokatie een netwerkje met intgernetverbinding op te zetten. Moet nog het
nodige aan gebeuren, be our guest :)

Een goede lijst met hotspots is natuurlijk wel welkom, plaatsen we op de
site.

> Ik vind dit weer zo'n typisch NL IT experiment, veel plannentjes en
> praten, en vervolgens weinig doen. Misschien ga ik een stukje over
> "Legologie in de vaderlandse IT sector" bij hun indienen. </rant>

Het is geen IT experiment, maar een 'media-blijvertje', waarbij we IT hard
nodig hebben. De ideeen en plannen zijn gebaseerd op ervaringen met vele
mediaprojecten in het verleden, waaronder een aantal internationale. De
keus om AnderNieuws.Net te beperken tot het nederlands taalgebied is om
niet te veel hooi op de vork te nemen en op kleine schaal te kunnen
experimenteren met procedures en faciliteiten. De (open source) tools die
we graag zouden ontwikkelen, moeten uiteraard gratis en ook internationaal
te gebruiken zijn.
Er wordt niet veel gepraat bij AnderNieuws.Net, daar hebben de deelnemers
helemaal geen tijd voor. De plannen en ideeen zijn al redelijk
uitgekristaliseerd, men weet wat men wil.

De uitvoering is inderdaad heel lastig. Mediamakers hebben op z'n best
goed technisch inzicht, maar zijn meestal geen programmeur. De directe
belanghebbenden kunnen de nodige techniek dus niet zelf realiseren, als ze
al de tijd zouden hebben.
Dat is de paradox waar we nu voor staan: AnderNieuws.Net kan potentieel de
efficientie, kwaliteit en het bereik van het 'alternatieve mediawereldje'
ernom verbeteren, maar zonder (vrijwillige) technische hulp zullen we
aangewezen zijn op een moeizame (om)weg en veel vertraging in het
stagiaires- en/of fondsen-circuit ...

Dank voor de aandacht en groetjes,
Boyd Noorda

--
|           Socia Media werkt aan nieuwe, duurzame media           |