Re: strakkere anti-spam instellingen op enosig-lijst

Op 16-05-2007 om 09:24 schreef Joost van Baal:
> Hoi,

> Ik heb de lijst ge-herconfigureerd: nu moeten mensen zich eerst
> aanmelden voordat ze kunnen posten.  Mailtjes die naar de lijst gestuurd
> worden door mensen die niet aangemeld zijn, worden stilzwijgend weggegooid.

Jammer.
[1]

> Minder handwerk bij het bevechten van spam dus.

Bij de verdediging van mailinglisten maak ik gebruik van dit scriptje:

#!/bin/bash
awk -F: '$1 ~ /^Subject/ { S=$2 }
 $1 ~ /^From/ { F=$2 }
 END { print S "\n" F }' | ( read ; read FROM ; set -x ; echo delete | mailx -s "${REPLY}" $FROM )
# Last Line

Nu ik het weer terug zie, sinds november 2005, verbaast het me, dat het
werkt. Zo is mij niet duidelijk waar REPLY zijn waarde krijgt.

waarschijnlijk heeft
 END { print S "\n" F }' | ( read REPLY ; read FROM ; set -x ; echo delete | mailx -s "${REPLY}" $FROM )
hetzelfde effect, ik zal er eens mee exprimenteren.

Het script "leest" "stdin" wat een "mailman confirm message" moet zijn.
Daarvan wordt de 'Subject:' en 'From:' opgezocht waarvan alleen de
laatste onthouden wordt en bij het END van de confirm E-mail afgedrukt.
Die twee velden worden gebruikt in en delete E-mail.

De 'set -x' is er in gekomen tijdens de ontwikkeling voor debug
doeleinden. Na de ontwikkeling had ik 'set -x' weggehaald, maar toen
werkte het niet meer, vandaar dat de 'set -x' er in staat.

Het script heb ik 'ds' genoemd, als afkorting van "delete spam".

In mijn E-mail programma ( mutt ) kan ik een E-mail "pipe-pen" naar een
ander programma. De toets daarvoor is '|'.

Als er dan een "mailman confirm message" is die een unsubscribe posting
rapporteert, dan bekijk ik het bericht (vaak is het subject al genoeg).
Spam wordt dan afgehandeld met 4 toetsen:  'pipe', 'd', 's' en 'enter'.
Voor "ham" heb ik wel het mailman webinterface nodig.

Cheers
Geert Stappers

[1] eigenlijk vind ik het triest