Re: belastingdiskette

On Thu, Oct 21, 2004 at 09:39:19AM +0200, Joost van Baal wrote:
> [...]

Ik heb zojuist gesproken met een account manager van de BD die dit
onderwerp overziet, de heer Blokker, om hem te vragen waarom de broncode
van de particuliere aangifte software niet wordt vrij gegeven.
Hij zei dat dit een beleidskeuze van de BD was, volgens hem was de
software wel eigendom van de belastingdienst zelf.

Als ik het hiermee niet eens ben, moest ik dat maar laten blijken bij de
2e kamer, zei hij. Er zijn al eens kamervragen geweest over dit onderwerp
(meen ik), maar politieke verandering (ten goede) is vaak traag.

Ik ga deze particulier-aangifte-formaat-specs aanvragen, om te zien wat
de voorwaarden zijn. (Als die er niet zijn, rust er dan copyright op?)
Volgens de heer Blokker zijn deze specs geheel vrij van voorwaarden.
De registratie procedure is volgens de heer Blokker wenselijk, om de BD
de software ontwikkelaars professioneel te kunnen helpen.

Overigens verloopt de aangifte voor ondernemers via een web applicatie,
dus daar wordt geen software voor verspreid. Hopelijk werkt die site wel
met andere browsers dan MSIE.

Wel is het zo dat externe partijen blijkbaar software hebben die een
ondernemers-aangifte-formaat kan aanmaken (als ik dit goed begreep van
de heer Blokker). Hier zouden dan dus ook de specs voor moeten worden
vrijgegeven.

Kortom, kleine stapjes richting meer flexibiliteit en toegankelijkheid
voor de nederlandse belastingbetaler, maar er is nog een hoop te
verbeteren.

mvg,

Jama Poulsen