Website up to date brengen

Hallo,

Ik ben bezig met http://enosig.org/index.html en http://enosig.org/index.en.html up to date te brengen / wat aan te passen.
(ik dacht dat https inmiddels zou moeten werken maar dat is niet zo.)

Op
	http://enosig.org/website.html
kom ik tot
  	gif diff
dan beginnen er issues:
	In de terminal doen de esc sequences niet wat er van verwacht wordt. Vermoedelijk iets op mijn computer ofschoon het vanuit bash prima werkt. Het Internet "gaf" geen antwoord.
	Wat is het doel van git diff?
Als ik dat negeer is de volgende stap
	edit file
Dat begrijp ik niet. Wat is de bedoeling. Ik heb de file(s) al geëdit voordat ik tot hier kwam.
Dat hoeft dan toch niet nog een keer of mis ik iets?
	git commit
(het bestand dat geopend wordt in vim gelezen en waar nodig aangevuld, dan afgesloten, (in vim :x)) en dan krijg ik:
	Aborting commit due to empty commit message.
Huh, het bestand was niet leeg. Wat gaat hier mis?

Dan haak ik helemaal af bij het SSH-key hoofdstuk.
Ik heb de indruk dat daar nog wat aan gewerkt moet worden.
Ik heb geen $HOME/.ssh/config file op mijn computer.

Hoe verder?