Fwd: brandbrief, nieuws, revamped hackerspaces.nl

"FYI"

PS: weet nog niet of ik er zelf maandag bij ben, in Burgers...  Wie is er dan wel?

Kameraden,

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat de brandbrief die we donderdag aan de Tweede Kamercommissie aanboden door de media goed is opgepakt. Gelukkig lijkt het er op dat het daar niet bij blijft: ook de Tweede Kamer staat open voor onze argumenten. Ik vond het erg inspirerend om de brief samen met de community op te stellen, allen dank hiervoor!

Er spelen nu een aantal dingen, ik begin maar met het belangrijkste. Het ziet er naar uit dat er maandag a.s. een flinke doorbraak aangekondigd kan worden. Helaas kan ik er nog niet al te veel over zeggen, maar in 1 woord: wow.

Om ook in de toekomst een krachtig geluid te kunnen laten horen, maar ook om andere initiatieven te kunnen ontplooien, zijn er wat mensen opgestaan om eindelijk http://hackerspaces.nl/ goed in de verf te zetten. We zijn druk bezig om dit vorm te geven (alle hulp natuurlijk welkom!). We wilden dit eigenlijk wat rustiger aan doen, maar het lijkt ons strategisch verstandig nu te bewegen. Webmind en Bugblue hebben de domeinen prompt overgezet, gmc heeft een server ingericht en samen met Stitch en Ikarus voor de eerste vulling gezorgd.

We hopen dat alle hackerspaces en organisaties die de brandbrief hebben ondertekend ook achter dit initiatief willen staan. Los van de publicitaire functie (spreekbuis voor de community naar bv pers), zien we veel nut in delen van kennis en ervaringen op het gebied van het opzetten van hackerspaces en het in leven houden ervan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bijeenkomst voor alle penningmeesters, waar financiële hacks, tips en trucs kunnen worden uitgewisseld.

Het is onze visie dat de Nederlandse hackerscene in de komende jaren een grote rol gaat spelen in het debat over ICT, privacy en veiligheid. We hebben met z’n allen laten zien dat we het verschil kunnen maken. Niet alleen hebben we het woord hacker weer karmapuntjes++ omhoog kunnen geven, we hebben ook onze stem luid en duidelijk laten horen.

Wat betreft de site zelf, staan we expliciet open voor ieders inbreng. Dit is nadrukkelijk een plek voor de community!

- gmc & stitch

PS het blijkt dat het triest is gesteld met SSL certificaten op hackerspace sites; misschien een puntje van aandacht? Eigenlijk zijn er maar 2 hackerspace sites die hun certificaten op orde hebben :)

----- End forwarded message -----