Gedistribueerde transacties in Cloud Computing

Hallo allemaal,

Cloud computing wordt langzaam aan door mkb bedrijven omarmd. Er zijn best
wat spelers op de markt die cloud computing platforms aanbieden waarop men
schaalbare web application kan bouwen. Wat houdt die schaalbaarheid in en
hoe schaalbaar kunnen je applicaties zijn?
Aantal vooraanstande spelers op dit gebied zijn Google met Google App
Engine, Amazon met Amazon Webservices, Microsoft met Windows Azure en
SalesForce met Force.com.
De schaalbaarheid en andere technische aspecten worden uit je hand genomen
en door de aanbieders van deze platforms opgelost.

Het concept cloud computing is heel breed. Mijn collega Maarten en ik van de
web afdeling van Kalydo zouden graag een korte presentatie over dit
omvangrijk gebied willen geven en vervolgens induiken in Google App Engine
en de ontwikkeling van een transactioneel systeem zoals de ontwikkeling van
een bank op Google App Engine. Maarten en ik zouden graag onze ervaringen
omtrent dit gebied met jullie willen delen. Ook zouden wij graag met jullie
willen nadenken over mogelijke oplossigen voor bepaalde problemen
betreffende gedistribueerde transacties op Google App Engine. Een van die
problemen is onder andere dat op Google App
Engine gedistribueerde transacties niet voldoen aan ACID principe. Wat
volgens wikipedia bijkt is dat sinds ongeveer 2005 steeds meer sociale
netwerksites zoals bijvoorbeeld Facebook databases gebruiken die niet aan de
ACID-regels voldoen. Databases die niet voldoen aan de ACID-regels zijn
uitstekend geschikt voor gedistribueerde gegevensverwerking als consistentie
geen vereiste is.

Om in te komen in dit fascinerend onderwerp kun je de volgende links
raadplegen:

   - http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing
   - http://blog.notdot.net/2009/9/Distributed-Transactions-on-App-Engine
   -
   http://code.google.com/appengine/docs/python/datastore/transactions.html
   -
   http://code.google.com/appengine/docs/python/datastore/keysandentitygroups.html
   - http://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_transaction
   - http://xml.sys-con.com/node/43755
   - http://www.subbu.org/articles/nuts-and-bolts-of-transaction-processing

Graag zien wij jullie op maandag de 19de.

Met vriendelijke groeten,

Paul en Maarten