Date: Tue, 23 Nov 2010 09:05:26 +0100
From: MAD [DSE]
To: Joost van Baal
Subject: Open Data Eindhoven

Hallo Joost,

Ik ben bezig met de oprichting van een Open Data Eindhoven platform, en zoek
hiervoor aansluiting bij de open source, free software, hackers community in
Eindhoven. De kennis en visie van onafhankelijke ontwikkelaars is broodnodig in
een omgeving met onderwijs, overheid en bedrijven.

Kun jij je hierin vinden kom dan naar de startconferentie op 2 december. Meldt
je aan of neem contact op...

Open Data is een fenomeen dat her en der in ontwikkeling is, en waarin
Nederland enigzins achterloopt. In Eindhoven is een geweldig potentieel om Open
Data op een goede manier te ontwikkelen en implementeren. Door het delen van
kennis en kunde, en uitdagen en inspireren tot kritisch en creatief gebruik
komt er een beweging op gang die beschikbaarheid, bruikbaarheid en benutting
van openbare gegevens mogelijk maakt voor iedereen. Het idee om informatie vrij
te maken en hiermee (o.a.)  transparatie, democratie en participatie te
bevorderen is vrij recent en ondervindt veel enthousiasme bij overheden,
organisaties en burgerinitiatieven.

We zijn als MAD emergent art center gestart om het idee handen en voeten te
geven vanuit de behoefte om concreet te worden.

Door in Eindhoven een platform te ontwikkelen waar databezitters en
datagebruikers elkaar vinden en samenwerken wordt op een verantwoorde manier
het potentieel aan open data ontsloten. Met een creatieve en onderzoekende
benadering hiervan komt een verrijking en transparatie tot stand die
betrokkenheid en samenwerking bevorderd in diverse lagen van de maatschappij en
de economie.

Om een vliegende start te maken wil ik graag mensen en organisaties die dit
mede willen ondersteunen verenigen in een platform. Dit zal grotendeels een
electronische omgeving zijn in de vorm van een website met blog en Wiki
onderdelen. Invulling en plannen kunnen worden besproken op de startconferentie
die we organiseren op 2 december tijdens het Open Innovatie Festival in
Eindhoven.

Op de website OpenEindhoven.nl staat een korte opmschrijving, het programma en
een lijst met links naar websites en presentaties.

Met vriendelijke groeten,

René Paré

MAD emergent art center

<knip>