Re: Cross compling

Hoi Marvil,

[Ik Cc de enosig-lijst ff op de reply; misschien dat de andere leden iets
aan het antwoord hebben.]

Op zo  9 jul 2006 om 09:29:57 -0400 schreef Marvilleke -:

<snip>
> Ik heb een dec alpha met CPU : LCA4 met 32 Mb Ram. en een harddisk: hda:
> HITACHI_DK226A-21U, 2061MB . Ofwel het is de Multia alpha based PC van
> Joost Kooij.
>
> Ik wil een kernel bouwen voor die alpha bak die wordt gecompileerd op een
> snellere P3 met 256 mb Ram.

Nou, het zou best kunnen dat t uiteindelijk sneller aan de praat te
krijgen is als je die kernel direct op de alpha bouwt: dat scheelt tijd
die je spendeert aan uitzoeken hoe je kunt cross-compilen.  Dat is vaak
nogal een gedoe namelijk.  Maar goed, wel leerzaam natuurlijk :)

(En je kunt trouwens natuurlijk ook gewoon een binary package voor de
kernel gebruiken, dat door Debian of zo geleverd wordt.  Maar goed.)

> Vraag:
> Waar kan ik documentatie vinden waarin uitgelegd wordt hoe je een
> dergelijke omgeving moet bouwen? Weet jij/Heb jij een hint waaraan je
> zekers aan moet denken.

Uh, ik heb zelf nooit ge-cross-compileerd.

> Wat ik heb: Debian bak met daarop: sarge, kernelsource-2.6.8& 2.6.13x met
> daarop geinstalleerd modutils module-init-tools, initrd-tools en genromfs
> incl alle packages om een kernel te compileren.
>
> Wat ik denk te weten:
> 1. je hebt iets nodig alla dpkg-cross
> 2. je hebt iets nodig zoals binutils
> 3. je hebt iets nodig zo dat de Makefile uit arch/alpha/Makefile wordt
> gebruikt ipv de default i386 Makefile
> 4. Dat je op de daadwerklijke compileer actie: make-dpkg bla bla je ook de
> architectuur aangeeft zo dat het resultaat van de .deb-file  gebouwd zal
> [...]
<snip>

Zoiets ja.  Je kunt packages voor crosscompilen vinden op

 deb http://non-gnu.uvt.nl/debian sarge cross

.  Die stammen trouwens van Juli 2005, dus zijn wellicht al wat
verouderd.  (Ik heb de auteur van die packages ge-Bcc-ed; misschien dat
hij nog iets toe te voegen heeft.)

Ik zie trouwens dat dpkg-cross binutils-multiarch suggereert.  En ik zie
dat /usr/share/doc/dpkg-cross/README.Debian.gz een soort van howto
bevat.  En op http://wiki.debian.org/Crosstool staat iets meer uptodate
documentatie.

Succes!