belastingdienst.nl en http://mdcc.cx/aangifte-ib/

Hoi,

[Is je voornaam Wytze, Teus, Emile of Jurrit, en wil je mailtjes als
deze blijven ontvangen, meld je dan aan op de (niet zo heel drukke:
ongeveer 1 post per week) enosig-lijst, door een mailtje naar
people-request@xxxxxxxxxx te sturen met in het Subject: het woord
"subscribe".]

Heb je
- verstand van software packaging;
- kun je domein, mailinglist en website hosting regelen;
- ben je beleidsmaker bij de belastingdienst;
- heb je verstand van copyright wetgeving; en/of
- heb je verstand van aangifte-software die met de belastingdienst praat;
en heb je tijd en zin om te mee te helpen om aangifte IB software in
Ubuntu, Fedora en andere Open Source distributies te krijgen, laat dat
dan aan me weten.

Hieronder wat nieuwe inzichten over de huidige stand der dingen voor wat
betreft http://mdcc.cx/aangifte-ib/ .

Op do 16 feb 2006 om 11:06:32 +0100 schreef Wytze van der Raay:

> Voor diegenen die een standaard package management systeem gebruiken,
> wordt het daardoor zeker aantrekkelijker. Jammer dat er zoveel varianten
> zijn, de versplintering in de Linux wereld werkt hier bepaald tegen :-(
> Wat dat betreft vind ik het huidige Linux aanbod van de Belastingdienst
> nog redelijk slim gekozen.

Er zijn problemen met Autopackage (maar waar niet mee?) Zie
http://www.licquia.org/archives/2006/03/11/autopackage-goes-insane/ .
Ikzelf vind de default /usr installatie een onvergeeflijke fout.  Het
zou beter geweest zijn als de Belastingdienst een RPM had geleverd
(naast de erg handige .tar.gz).  Dat had ze ook wat meer LSB-compliant
gemaakt.

<snip>

> Voor BTW auditfiles zijn de specs tegenwoordig te vinden via
> www.softwarepakketten.nl, een volgens mij particuliere site (die
> best interessant is overigens), die tot mijn verbazing zelfs op
> de officiele site van de Belastingdienst als enige bron wordt vermeld.

http://www.softwarepakketten.nl/swpakketten/index.htm?internet/xml/xml_auditfiles.asp
heeft wel wat info, maar (voorzover ik kan vinden) geen XML specificatie
files ter download :(

> Ze *moeten* er zijn, want je kunt toch ook met bijv. de Elsevier
> Belastingdiskette aangifte doen? Die software is niet door de
> Belastingdienst ontwikkeld ...

De belastingdienst schrijft dat er ook "wettelijk bekendgemaakte
specificaties" zijn, die "zijn te vinden op de algemene website van de
Belastingdienst: www.belastingdienst.nl".  Ik denk dat ik dan nog eens
even heel goed moet gaan spitten op die site...

> [...]
> zo'n programma is volgens mij de user interfacing, de logica is niet
> zo complex. Maar je moet de gebruiker lustig heen en weer kunnen
> laten springen tussen verschillende onderdelen van de aangifte zonder
> de consistentie te verliezen. Het vervelendste voor vrijwillige
> ontwikkelaars lijkt me eigenlijk nog de korte aanlooptijd en levensduur
> van het programma. De details kunnen pas rond januari ingevuld worden,
> en dan is het programma feitelijk slechts nuttig tot 1 april. Dat zijn
> erg harde deadlines in de vrijwilligerswereld ...

Ik heb gehoord dat het overgrote deel van het aangifteprogramma voor
Inkomsten Belasting 2005 hergebruikt kan gaan worden: de meeste code
schijnt in de (redelijk stabiele) user interface te zitten, de code die
de wetgeving du jour implementeert is dun.

<snip>

> Ja, daar heb je een link ...
<snip>