Re: VoIP SIP Blue tooth

On Fri, Mar 10, 2006 at 03:34:16PM +0100, Geert Stappers wrote:

> Heeft iemand van jullie al eens ervaring opgedaan met Voice over IP
> waar dan SIP over het Internet gaat?

Ja. Ik bel met een headset
http://www.creative.com/products/product.asp?category=437&subcategory=442&product=4939,
dus heb ik weinig echo problemen en de mensen die ik bel merken niet
dat ik VoIP gebruik.

Helemaal Internet bellen is een beetje moeilijk met NAT en zo. Ik ga
door mijn Asterisk (die op het router draait, dus op mijn publiek IP)
met optie "canreinvite = no" om zulke dingen grof (suboptimaal) te
vermijden.

Ik gebruik http://www.sipdiscount.com/ om te bellen (ik heb me met het
computer van een collega (met Windows) ingeschreven). Vooral omdat
bellen naar Luxemburg (en Nederland, en de VS, en ...) gratis is. Er
is ook http://www.voipstunt.com/ en veel andere. Overigens, zijn de
SIP aanbieders niet altijd de goedkoopste; mijn asterisk doet least
cost routing tussen sipdiscount.com (door SIP), 1649 en 1601 (door
mijn telefoonlijn).

In de andere richting, ik kan nu op een Franse, Nederlandse (in Breda,
of mijn XS4ALL nummer), Duitse, Amerikaanse (Seattle) of Britse nummer
gebeld worden, en het belt mijn laptop (via mijn Asterisk thuis), waar
ik ook ben. Ik heb het al vanaf het WiFi van een hotel in Parijs
gebruikt, door een OpenVPN tunnel. Het hele traject was:

 telefoon in LU of FR <--- telefoon netwerk --->
 SIP Provider (XS4ALL of sipdiscount.com) <--- Internet --->
 mijn asterisk thuis <--- Internet, door een OpenVPN tunnel (met versleuteling en zo) --->
 mijn laptop in Parijs

 en de kwaliteit was nog helemaal goed.

De literatuur zegt: een full-quality call is ca 80kbps (64kbps media +
overhead), en met GSM kwaliteit 32kbps (9600kbps media + overhead). Ik
heb zoiets als een 1Mbps uplink thuis, denk ik. Ruim genoeg.

Ik zal ook een Asterisk bij mijn moeder installeren.