open source alternatives for google search engine

Hoi,

Een dingetje van mij in de categorie: "hrm, daar zou ik toch echt eens
een keer iets moeten doen als ik meer tijd had...": Help Enosig het
Google monopolie te overwinnen.

Dat kan, als iedereen dingen als

 http://hyperestraier.sourceforge.net/
 http://www.mnogosearch.org/
 http://lucene.apache.org/
 http://www.egothor.org/
 http://www.yacy.net/yacy/

gaat gebruiken.  Dat zijn (bijna allemaal) vrije software zoek-machines
waarvan je de database zelf kunt voeden in een P2P netwerk.  Ik geloof
dat yacy er het meest veelbelovend uitziet.  (Er is helaas nog geen
Debian package van.) lucene heeft een niet-vrije java backend nodig.
egothor en yacy hebben ook java nodig, maar werken misschien ook met
vrije java implementaties.

Het lijkt mij heel mooi als er een werkbaar alternatief is voor
monopolist Google; en t zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn als dit
op P2P technologie zou werken, zodat het _nooit_ uit de lucht gaat, of
onder controle van centrale partijen komt die er mogelijk dingen mee zou
kunnen gaan willen doen die jij niet wil.