Re: moderator/spamweerder voor deze lijst gezocht

Ha Joost,

> Ongeveer 5 keer per dag probeert een niet-geabonneerde een bericht
> naar deze lijst te sturen.  Dat is vrijwel altijd spam.  Sinds Mailman
> ingevoerd is worden deze posts niet meer gebounced, maar naar de
> lijst-beheerder (o.a. mij) gestuurd.

Daar is een oplossing voor. Kan niet alles nu documenteren, maar het
idee
is:

Mailman zo instellen dat je niet direct bericht krijgt van elke post
door
niet-abonnee, maar alleen de dagelijkse herinnering van 'pending
requests'. Dat zit ergens in de cron jobs en het tijdstip is
belangrijk.

Vlak daarna moet dan onderstaand script draaien, wat alles weggooit
en
een lege database terug zet. Zie onderstaand voorbeeld met 1 lijst.

Zodoende krijg je slechts 1 overzicht per dag, waarin je eventueel
legitieme posters makkelijk herkent en alsnog kunt waarschuwen (ook
al is
het bericht al gewist). En je hoeft dus nooit handmatig te wissen in
de
webinterface.

N.B. Wij draaien nog Mailman 2.0.11, misschien verschillen de
locaties
van bestanden. Ik doe ook wat lijsten met versie 2.1.6 en daarmee kun
je ook de spam aan admin adressen voorkomen (die Mailman normaal
gesproken rondstrooit in de header van elk bericht). Je kunt die
headers
weglaten, waardoor alleen het 'bounces' adres er in staat en daar zie
je
nooit mail van.

Beste wensen en succes,
Boyd Noorda

###### http://mail.python.org/pipermail/mailman-users/2001-
November/015626.html
#!/bin/bash
# This script removes the UCE that has accumulated for a list.
# First clear out the heldmessages in ~mailman/data
# Then replace the request.db in ~mailman/lists/<listname>/ with the
original

# announce:
rm /var/lib/mailman/data/heldmsg-announce-* 2> /dev/null
cp /var/lib/mailman/lists/announce/request.db.orig
/var/lib/mailman/lists/announce/request

--
|           Socia Media werkt aan nieuwe, duurzame media           |